بازگشت به لیست مقالات » | یکشنبه 23 دی 1397 در ساعت 15 : 57 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

ساخت پله گرد و سخت پله پیچ

 در این مقاله تلاش داردیم تا روش ها و شیوه های ساخت پله گرد و ساخت پله پیچ را شرح و توضیح دهد.

ساخت پله پیچ شرایط و ویژگی های خاص خود را دارد. چنانچه در ساخت پله پیچ به غیر از داشتن مهارت ساخت و جوشکاری باید به طور کامل به علم هندسه, داشتن علم و مهارت نورد و خمکاری و چند عامل دیگر تسلط کامل داشت.

به همین دلیل در مقاله حاضر به طور کلی مراحل ساخت پله گرد برای آشنایی به مخاطبان محترم ارائه می گردد.

ساخت پله گرد برای مختص یک فضای خاص است و از فضایی با فضای دیگر کاملا متفاوت و متغیر است و هر ویلا و ساختمانی که در آن قرار است پله گرد ساخته شود به خاطر تفاوت در ابعاد وید (فضای تعبیه شده برای خروجی و ورودی پله گرد) و تفاوت در شعاع ساختمان دارای پله گرد و مارپیچ متفاوت تری خواهد بود. در واقع ساخت پله گرد از ساختمانی به ساختمان دیگر متفاوت خواهد بود و فرق خواهد داشت.

پس ابتدا برای شروع کار ساخت پله پیچ تیم نقشه برداری به محل پروژه اعزام می شوند و اندازه های مورد نیاز برای ساخت پله گرد که عبارتند از: طول و عرض وید, ضخامت سقف و ارتفاع کف تا کف را به طور کامل اندازه گیری کرده و به دفتر مهندسی شرکت پایا استپ می آورند. در فاز بعدی طراحی, مهندس معمار نقشه معماری پله گرد را با توجه به اندازه های داده شده و فضای کلی ویلا و ساختمان را بررسی کرده و نقشه اولیه پله را تهیه می کند. پس از تهیه نقشه پله گرد, برای تائید طرح  نظر کارفرما  جویا می شود. در صورت عدم تائید کارفرما اصلاحات مد نظر ایشان برای بهبود طرح و نزدیکی با اهداف و دیدگاه های کارفرما بر روی طرح پله پیچ صورت می گیرد و با تائید کارفرما و انتخاب نوع شاسی توسط ایشان, نقشه سازه توسط مهندس سازه شرکت پایا استپ تهیه می گردد و  ابعاد و متریال مصرفی برای ساخت پله پیچ تعیین می گردد و به کارگاه ارسال می گردد.

لازم به ذکر است در ساخت  انواع مختلف پله گرد دکوراتیو  از قبیل ساخت پله گرد دو محور باکس یا ساخت پله گرد دو محور ورق تفاوت وجود دارد. به طور مثال در ساخت پله پیچ دو محور باکس به دلیل باکس بودن شاسی ضخامت ورق ها کمتر می باشد. ولی در  ساخت پله گرد دو محور ورق چون در هر طرف یک ورق به تنهایی قرار دارد, ضخامت ورق بیشتر انتخاب می گردد.

همچنین برای ساخت پله پیچ زیر محور به دلیل تحمل بارهای مرده و بارهای زنده و انرژی جنبشی توسط شاسی, باید باکس قوی تری مورد استفاده گیرد. و همینطور تفاوت های زیادی در ساخت پله مارپیچ دور لوله یا ساخت پله های دیگر وجود دارد.

بعد از تهیه نقشه معماری پله گرد وبه دنبال آن نقشه سازه و نقشه کارگاهی پله,  ابعاد ورق های شاسی پله درست طبق نفشه توسط دستگاه پلاسما یا CNC   برش داده می شود و استادکار خم و نوردکار ورق ها را بر طبق شعاع فضایی که به ایشان داده می شود, دقیقا نورد سه بعدی می نماید. (این قسمت مهمترین مرحله ساخت پله گرد می باشد. در صورت وجود مشکل در این بخش, ساخت پله پیچ غیر ممکن خواهد بود.)

برای ساخت پله گرد , باید کارگاهی با تجهیزات کامل آهنگری به همراه استادکاران ماهر و مجرب در اختیار داشت.

بعد از نورد کردن ورق ها, شاسی پله ساخته می گردد. در این بخش از ساخت پله پیچ درست ابعاد وید محلی که پله در آن قرار است نصب شود شبیه سازی می گردد.تا پله دقیق و مهندسی بدون مشکل و ایراد ساخته و نهایی گردد.

ورق ها توسط جرثقیل هوایی که در کارگاه می باشد به وسیله تسمه ایمن و محکم گرفته شده و طبق نقشه به هم متصل می گردند.

در ساخت پله گرد دو محور ورق و پله پیچ دو محور باکس پروفیل قوطی یا ورق خمکاری شده که برای کف پله مورد نیاز است, بین ورق های اصلی شاسی قرار می گیرند. ولی در ساخت پله پیچ زیر محور برای کف پله ها , پروفیل ها به صورت جداگانه به هم کلاف می شوند و سپس روی تک شاسی قرار می گیرند.

ابراهیم زمانی

 

 

10 / 10
از 1 کاربر
عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :