بازگشت به لیست مقالات » | یکشنبه 23 دی 1397 در ساعت 16 : 3 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

در این مطلب قصد دارم شما را با واژه پله گرد و اهمیت طراحی و اجرای پله گرد بیشتر اشنا کنم ابتدا باید عرض کنم که زیبایی بیش از حد پله گرد باعث شده که امروزه در بیشتر ویلاها و دوبلکس ها از پله گرد استفاده می شود همانطور که در دوران گذشته در بیشتر مکانهای شاهانه و قصر هااز پله گرد استفاده می شد.امروزه طراحان معماری به خاطر زیبایی بیش از حد ان در طراحی داخلی مکانهای عمومی ویلا ها،فروشگاه ها وامفی تئاتر ها از پله گرد استفاده می کنند . در فروشگاه ها برای جلب مشتری و به اصطلاح لاکچری کردن  فروشگاه از پله گرد استفاده می شود که طبق بررسی های به عمل امده فروشگاه که از پله گرد استفاده کرده اند وتزئینات ان را به درستی انجام داده اند به مراتب در جذب مشتری موفق تر عمل کرده اند به این دلیل که از لحاظ روانشناسی افرادجلب فروشگاه ها جذاب وشیک می شوند وپله گرد یکی از شاخصه های شیک بودن می باشد . سپس پیشنهادات اینجانب به شما این می باشد که  از پله گرد استفاده نمایید .

یکی از مهمترین مسائلی که در اجرای پله گرد موثر می باشد این است که درچه مرحله ای از اجرای ساختمان برای سفارش  پله گرد باید اقدام شود. این است که بهترین زمان برای ساخت پله گرد بعد از اجرای سقف و ستون می باشد وقبل از دیوار چینی.

به نظر اینجانب مهندسین طراح و سازندگان قبل از طراحی ویلا و یا دوبلکس از مشاوره رایگان مهندسین شرکت پایا استپ استفاده نمایند تا پله گرد خوب و زیبایی را داشته باشند.

به خاطر که محل قرار گیری پله گرد در ساختمان بسیار حائز اهمیت می باشد . چون پله گرد بعلاوه بر اینکه دو طراز ارتفاعی را به وصل می کند به مانند یک مجسمه زیبا واثری هنری نیز می تواند در طراحی داخلی نقش افرینی کند. به نظر بنده پله گرد به تنهایی جزئی از ساختمان می باشد که هم کاربردی می باشد یعنی اینکهاز روی آن  رفت و آمد انجام می شود و هم زیبایی خاصی به فضا می دهد.پس محل قرار گیری پله گرد بسیار مهم می باشد و هر چه قدر در دید باشد زیباتر می باشد.

پله گرد اصولا به پله ای گفته می شود که یک مسیر دایره ای را به صورت هلیکس و فنر مانند دو اختلاف ارتفاعی را به هم وصل می کند دارای شعاع فضایی می باشد یعنی نورد پله گرد بصورت سه بعدی انجام می شود که هم از عرض و هم از طول طبق شیب مشخصی نورد کاری می شود .

پله گرد هایی که معمولا بیشتر از یک دایره کامل چرخش دارند را پله گرد مارپیچ می نامند.

برای طراحی پله گرد هر چقدر شعاع خارجی بزرگ تر باشد،پله نرم وخوبی می باشد که باعث می شود رفت و آمد روی آن مناسب باشد ولی اگر فضایی که پله گرد قرار است  در ان اجرا شود کوچک باشد و یا شکل وید نا متقارن باشد باید پله گرد توسط مهندس متخصص طراحی شود طوری که پله گرد قابل استفاده برای رفت وامد باشد.

در طراحی پله گرد باید شرایطی را در نظر گرفت که بشود از روی آن وسایل از جمله مبل و تخت و دیگر وسایل منزل را نیز جابه جا کرد .

پله های گرد معمولا به دو صورت پیش ساخته و پله هایی که باید طراحی شوند وطبق ابعاد ویدساخته شوند تقسیم می گردند که هر کدام مزایا و معایب خاص خود را دارند .

مثلا پله گرد پیش ساخته سریع نصبمی شود و خرابکاری کمی دارد ولی عدم اجرا در مقیاس بزرگ ولرزش از معایب این نوع پله گرد می باشند.

ولی پله گردی که طراحی می شود چون از طراحی دقیق و مهندسی بهره می گیرد و بار گذاری انجام می گیرد و در نتیجه در ساخت پله گرد از ورقهای ضخیم استفاده می شود که هم می تواند در مقیاس بزرگ طراحی وساخته شود و از همه مهمتر این نوع پله گرد کلیه ضوابت راه پله گرد را رعایت کرده از جمله ارتفاع پله ،پاخور قسمت زیاد و پاخور قسمت کوچک که می تواند پله ای زیبا و کاربردی باشد و از معایب این نوع پله گرد می توان به قیمت تقریبا بالاتر و حمل و نقل ان نام برد.

در نهایت به مهندسین محترم و کار فرمایان عزیز اعلام می دارم که در طراحی پله گرد باید موارد ایمنی را بطور کامل در نطر گرفت که این تخصص و هنر گروه صنعتی پایا استپ می باشد.

10 / 10
از 1 کاربر
عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :