بازگشت به لیست مقالات » | یکشنبه 23 دی 1397 در ساعت 16 : 3 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

پله گرد و ضوابط آن

شاید شما هم بسیاری از ویلا های دوبلکس و ساختمانهایی که در آن پله گرد ایجاد شده را دیده اید که از پله آن نا امید شده باشید و راه رفتن روی پله گرد آن ساختمان برای شما مشکل و ترسناک باشد.

حال پیش خود می پرسید چرا این پله گرد اینگونه میباشد و ایراد کار را از سازنده بنا میبینید. ولی باید بدانید ایراد اصلی کار را طراح ساختمان ایجاد کرده است, چرا که به دلیل دارا نبودن از دانش پله گرد اقدام به طراحی نموده است وسازنده از همه جا بی خبر نقشه این به اصطلاح طراح ومعمار را اجرا نموده است. ودر نهایت پله گرد ویلا که باید یک اثر هنری و کاربردی در ساختمان باشد تبدیل به یک معضل بزرگ میشود.

حال در این مطلب شما را با کلیات و ضوابط راه پله گرد و مارپیچ آشنا خواهم کرد تا انشاالله دچار مشکل و خسارت نشوید.

ابتدا یک معمار  و طراح ویلا این نکته را باید در نظر بگیرد که پله گرد مهمترین قسمت یک ویلای دوبلکس میباشد واین پله در واقع هویت و اصالت یک ویلا را به رخ میکشد.

پس  طراح  ابتدا باید با توجه به ابعاد زیر بنای ساختمان, ترکیب دکوراسیون داخلی ویلا را به درستی بر روی پلان نقشه پیاده کند وسپس پله گرد را در جانمایی چنان طراحی نماید که هنگامی که از درب ویلا وارد میشوید پله قابل رویت باشد.

حال طراح باید با توجه به کاربری طبقه بالا و نوع شاسی پله گرد, که نظر کارفرما میباشد از قبیل پله گرد دو محور باکس, پله گرد دو محور ورق, پله گرد زیر محور, پله گرد تک محور کنسولی و پله دور لوله ابعاد محل قرارگیری پله گرد را با توجه به نوع پله مشخص نماید.

معمولا در طبقه بالا ویلا های دوبلکس اتاق خوابها قرار دارند و تردد روی پله گرد زیاد میباشد لذا طراح باید ضوابط کامل راه پله گرد را رعایت کند.

از جمله ضوابط راه پله گرد میتوان به ارتفاع کف تا کف هر پله اشاره نمود که  ارتفاع هر کف پله و استاندارد آن تقریبا بین 17 تا 20 سانتیمتر میباشد.

نکته بعدی پاخورقسمت کوچک پله گرد و قسمت بزرگ کف پله میباشد .که پاخور قسمت کوچک کف پله , پله گرد نباید کمتر از 20ساتت باشد چرا که امکان سقوط  وجود دارد.

نکته بسیار مهمی که از ضوابط اصلی راه پله گرد میباشد پاخور قسمت وسط کف پله میباشد که باید 30سانت شود که یک کف پا راحت روی آن قرار گیرد. چرا که افراد معمولا از وسط پله حرکت میکنند نه از کناره ها ,که این از مهمترین مشکلات معماران عزیزدر طراحی میباشد. وهمیشه بیشتر معماران توجه ایی به این پاخور ها ندارند و فقط ارتفاع هر پله را در طراحی خود مد نظر قرار میدهند.

مهمترین قسمت ضوابط راه پله گرد ابعاد وید پله میباشد .(وید به محل قرار گیری پله میگویند)

ابعاد استاندارد یک وید برای پله گرد عبارتند از:

1-   ارتفاع هر پله(17تا 20) سانت

2-   پاخور وسط هر پله

3-   سرگیری

4-   سرترسی

ابعاد وید پله گرد باید به صورتی در نقشه طراحی شود که پله علاوه بر داشتن استاندارد ارتفاع هر پله و پاخور دچار سرگیری وسرترسی نشود. که پله های ساختمانهایی که معمولا طراح ندارند با این مشکل روبرو میباشد.

برای یک ویلا دوبلکس کوچک حداقل فضا برای یک پله گرد دور لوله200*200سانتیمتر میباشد.

برای یک پله گرد با شاسی دو محور باکس قاعدتا باید فضای بزرگی برای ایجاد پله در بازشو سقف قرار داده شود.

پیشنهاد شرکت پایا استپ به معماران این میباشد که در هنگام طراحی با مهندسین شرکت مشورت داشته باشند .

شایان ذکر میباشد کلیه مشاوره ها رایگان میباشد.

ولی براساس تجربه پیشنهاد میگردد برای ابعاد وید پله گرد یک مستطیل 200*400سانتیمتری یا یک مربع 300*300 سانت برای یک ارتفاع تا 340سانتیمتر در نظر گرفته شود.

و در آخر یکی دیگر از ضوابط مهم راه پله گردضخامت سقف میباشد که طراح آن را باید در طراحی احاظ نماید تا پله دچار سرگیری و سرترسی نشود.

8 / 10
از 28 کاربر
عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :